PARKOUR – ΜΑΧΗΤΙΚΟ ΤΡΕΞΙΜΟ

 

Το Parkour είναι γνωστό και ως Η Τέχνη της Φυγής. Είναι μια γαλλικής καταγωγής μη-ανταγωνιστική σωματική και πνευματική τέχνη που έχει ως στόχο την ταχύτατη και βέλτιστη δυνατή μετακίνηση από οποιοδήποτε σημείο του χώρου Α σε διαφορετικό σημείο Β, χρησιμοποιώντας μόνο τις ανθρώπινες σωματικές ικανότητες. Οι μαθητές του Parkour ονομάζονται traceurs και οι μαθήτριες traceuses. Στόχος του Parkour είναι ουσιαστικά η υπερπήδηση εμποδίων, φυσικών και τεχνητών, όπου ως εμπόδια μπορούν να θεωρηθούν τα πάντα, από βράχοι, ποτάμια, ή κλαδιά μέχρι τοίχοι, πεζούλια, ή κάγκελα. Ένας traceur καλλιεργεί την ικανότητα να εντοπίζει εναλλακτικούς τρόπους κίνησης και πορείας, τους οποίους μπορεί να χρησιμοποιήσει τόσο στην καθημερινή του ζωή, όσο και σε καταστάσεις εκτάκτων αναγκών. Έτσι λοιπόν είναι πολλοί εκείνοι που θεωρούν το Parkourως άθλημα ενώ κάποιοι άλλοι το θεωρούν πολεμική τέχνη. Η αλήθεια είναι όμως ότι το Parkourπαίζει σε δική του κατηγορία.

Ποιες είναι όμως οι ρίζες του Parkour?

Το Parkour καθιερώθηκε από το David Belle (Νταβίντ Μπελ) στη δεκαετία του ’80, και ως γενέτειρά του θεωρείται η Lisses, ένα προάστιο του Παρισίου της Γαλλίας. Εμπνευστής του Parkour, ωστόσο, είναι ο Βιετναμέζικης καταγωγής Raymond Belle, στρατιώτης, πυροσβέστης, μαθητής της Méthode Naturelle, και πατέρας και μέντορας του David Belle. Ο όρος Parkour προκύπτει από το Parcours du Combattant, ένα είδος στρατιωτικού αγωνίσματος δρόμου μετ’εμποδίων, ο γνωστός στίβος μάχης . Ο Hubert Koundé, φίλος του David Belle, είχε την ιδέα να δανειστούν τη λέξη parcours (που σημαίνει διαδρομή), να αντικαταστήσουν το γράμμα «c» με «k» για να υποδηλώνει μαχητικότητα, και να αφαιρέσουν το άηχο «s», γιατί ήταν αντίθετο με τη φιλοσοφία του Parkour περί ελάχιστης κατανάλωσης ενέργειας. Η φιλοσοφία του Parkour χαρακτηρίζεται από το ρητό «être et durer» που μεταφράζεται κυριολεκτικά σε «είναι και διαρκείν». Αυτό σημαίνει ότι η κίνηση ενός traceur δεν πρέπει να είναι αποτελεσματική μόνο ως προς τον άμεσο στόχο του, δηλαδή τη μεταφορά από το Α στο Β, αλλά και ως προς τη «διάρκεια ζωής» του traceur. Η εξάσκηση πρέπει να τελείται έτσι, ώστε να μην υπάρχουν τραυματισμοί και καταπόνηση του σώματος, κυρίως των αρθρώσεων. Ένα άλλο μέρος του Parkour χαρακτηρίζεται από την ανάπτυξη της ικανότητας να βρίσκει κανείς (εναλλακτικές) λύσεις στα προβλήματα και τα εμπόδια της καθημερινής του ζωής. Συγκεκριμένα, ο Andi Kalteis, αυστριακός traceur με εκτεταμμένη εμπειρία, δηλώνει στο ντοκυμανταίρ Parkour Journeys:

«Όταν αρχίσεις να κινείσαι με το δικό σου προσωπικό τρόπο, τότε θα συνειδητοποιήσεις πώς το Parkour αλλάζει και άλλα πράγματα στη ζωή σου. Και βλέπεις ότι προσεγγίζεις προβλήματα – για παράδειγμα, στη δουλειά σου – διαφορετικά, επειδή έχεις εξασκηθεί στο να υπερπηδάς εμπόδια με το βέλτιστο τρόπο. […] Αυτό σε κάποιους έρχεται νωρίς, σε κάποιους έρχεται αργά. […] Πλέον, δε λέω ‘κάνω Parkour’, αλλά ‘ζω Parkour’, γιατί η φιλοσοφία του έχει γίνει ζωή μου, ο τρόπος με τον οποίο κάνω τα πάντα

Άλλοι μιλούν για την ικανότητα κίνησης χωρίς σκέψη. Όπως ένας άνθρωπος περπατά ή οδηγεί χωρίς να σκέφτεται τις κινήσεις του μία-μία, ένας traceur μπορεί να μάθει να υπερπηδά εμπόδια χρησιμοποιώντας μόνο το υποσυνείδητό του. Κάποιοι ονομάζουν αυτή την κατάσταση «flow» («ροή»), σύμφωνα με τη θεωρία του Mihaly Csikszentmihalyi, αν και η χρήση του όρου αυτού αποδοκιμάζεται από αρκετούς, επειδή τη βρίσκουν κακόγουστη. Τέλος, σημειώνεται ότι το Parkour αποτελεί μια ευγενή δραστηριότητα που πρεσβεύει την αλληλεγγύη, την έλλειψη ανταγωνισμού, τον αλτρουϊσμό, το σεβασμό της ξένης ιδιοκτησίας και το νόμου γενικότερα, τη θέληση να βοηθάς τρίτους, ανάμεσα σε πολλές άλλες αρετές.

Ποιες είναι οι τεχνικές του Parkour?

1.Franchissement (Διασταύρωση): Πέρασμα ανάμεσα από δύο εμπόδια, συνήθως οριζόντια.

2. Lâché (Απελευθέρωση): Απελευθέρωση των χεριών από (οριζόντιο) εμπόδιο, είτε για να πιαστεί ο traceur από κάποιο άλλο είτε για να προσγειωθεί στο έδαφος.

3. Passe Muraille (Υπερπήδηση Τοίχου): Σκαρφάλωμα και ανάβαση ή υπερπήδηση ενός τοίχου.

4. Passement (Πέρασμα): Πέρασμα πάνω από εμπόδιο, συνήθως με τη βοήθεια των χεριών.

5. Planche (Ανάβαση): Ανάβαση οριζοντίου εμποδίου με τη χρήση των χεριών μόνο.

6. Roulade (Κυβίστηση): Κυβίστηση, η οποία χρησιμοποιείται για τη διατήρηση της οριζόντιας διανυσματικής ταχύτητας μετά από διαγώνια προσγείωση.

7. Saut de Bras (Άλμα Χειρών): Άλμα όπου ο traceur πιάνεται από κάποιο (οριζόντιο) εμπόδιο, συνήθως την κορυφή ενός τοίχου, με τα πόδια ενάντια σε αυτό.

8. Saut de Détente (ΧαλαρόΆλμα): Άλμααπόστασης.

Κίνδυνοι του Parkour

Το Parkour είναι στατιστικώς πιο ασφαλές από τη μέση αθλητική δραστηριότητα. Ωστόσο, τα ερασιτεχνικά videos που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο τα οποία επιδεικνύουν Parkour υψηλού επιπέδου και η τάση των μέσων ενημέρωσης να επικεντρώνονται στο θεαματικό τομέα οποιουδήποτε θέματος έχουν ως αποτέλεσμα μια διαστρεβλωμένη εικόνα για το Parkour από την κοινή γνώμη. Έτσι, πολλοί νέοι ενασχολούνται με το Parkour χωρίς να γνωρίζουν τι ακριβώς είναι και πώς είναι σωστό να προπονηθούν, πράγμα που οδηγεί σε τραυματισμούς ή ακόμα και θανάτουςΣίγουρα όταν ορισμένοι νέοι αθλητές προσπαθούν να κάνουν άλματα αλα David Belle ( Γκέτο 13 – άπαιχτα άλματα πραγματικά στην ταινία) και SebastienFoucan(JamesBond: CasinoRoyalle– Ο foucanείναι ο τύπος με τα εγκαύματα που τον κυνηγάει ο Bond σε εργοτάξια και το πιάνει στην πρεσβεία) τότε σίγουρα δεν θα τη βγάλουν καθαρή. Τέτοια γεγονότα οξύνουν τη φήμη του Parkour ως ακραίο και επικίνδυνο άθλημα (extreme sport), παρ’όλο που η κοινότητα του Parkour κάνει ό,τι μπορεί για να ενημερώνει σωστά το κοινό και να το παρουσιάζει ως σοβαρή τέχνη που δε συγχωρεί εύκολα τα λάθη.

Advertisements

2 thoughts on “PARKOUR – ΜΑΧΗΤΙΚΟ ΤΡΕΞΙΜΟ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s