ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΟΙΑ Vol.1

Ας το παραδεχτούμε, η κατάσταση της π-αιδοία-ς είναι χάλια. Είναι για τα μπάζα που λέμε. Κάνω συχνά κάποιες συγκρίσεις των γνώσεων που έχω στην ηλικία που είμαι τώρα και των γνώσεων που έχει ο αδερφός μου που με περνάει 7 χρόνια. Το χάσμα είναι αρκετά μεγάλο. Πράγματα που ο αδερφός μου θεωρεί δεδομένα και πρέπει να τα ξέρω εγώ απλά τα αγνοώ. Εύκολο θα πει κάποιος, δεν είσαι καλός μαθητής. Η αλήθεια είναι ότι έχω τελειώσει το Λύκειο πριν από 4-5 χρόνια περίπου και χάρη στις φιλοδοξίες και τον εγωισμό μου κατάφερα πολλά. Τελείωσα την πρώτη τάξη με 17,3. Τα μαθήματα για μένα ήταν πραγματικά εύκολα και θυμάμαι ξεκάθαρα ότι είχα βοηθήσει αρκετά παιδιά και ήταν λίγοι αυτοί που το εκτίμησαν. Συγκεκριμένα αυτή η πρώτη απουσιολόγος(εγώ ήμουν δεύτερος) είχε ένα στυλ πολύ άσχημο. Ενώ την είχα βοηθήσει κάποιες φορές εκείνη δεν το είχε εκτιμήσει και είχε σηκώσει πολύ ψηλά τη μύτη της. Αυτό ήταν, είχε ξεκινήσει πόλεμος. Θα την εκδικηθώ, θα της την σπάσω άγρια είπα. Διάβαζα συνέχεια και έγραφα πολύ καλά. Στη 2α Λυκείου τελείωσα με 18,2. Φυσικά πήρα βραβείο για τους βαθμούς μου και ήμουν παραστάτης στη σημαία. Αλλά δεν σταμάτησα, συνέχισα το διάβασμα και έγραφα τις περισσότερες φορές άριστα. Στην 3η Λυκείου τα κατάφερα, ήμουν πρώτος απουσιολόγος, ήμουν Σημαιοφόρος και βούλωσα αρκετά στόματα. Αποφοίτησα με γενικό βαθμό 19 ΑΡΙΣΤΑ με βραβείο προόδου και έπαινο.

Όπως βλέπετε λοιπόν δεν ήμουν λουφαδόρος με ειδικότητα στις κοπάνες και τα μπιλιάρδα. Μου άρεσε αυτό που έκανα μου άρεσαν και οι υποτροφίες που κέρδισα και ας ήταν της πλάκας και ας μην τις πήρα στην ώρα τους. Τα παραπάνω βιογραφικά μου στοιχεία τα έδωσα απλά για να καταλάβετε ότι είμαι ένα από τα καλύτερα δείγματα της γενιάς μου. Αν και έχω αρκετά καλή κλασική παιδεία αγνοώ ορισμένα σημαντικά πράγματα που η γενιά του αδερφού μου τα ξέρει. Το χάσμα γιγαντώνεται όταν κάνω σύγκριση με τις γνώσεις των γονέων μου που αποφοίτησαν από το Λύκειο πριν 45 χρόνια περίπου. Κλασικούς Έλληνες ποιητές και συγγραφείς που διδάσκονταν στα σχολεία εκείνη την εποχή αλλά και ιστορικά θέματα τώρα πια δεν διδάσκονται.. Βλέπουμε λοιπόν πόσο έχει αλλάξει η εκπαίδευση με τα χρόνια. Βλέπουμε ότι κάθε μεταρρύθμιση υπόσχεται αλλαγές και βελτίωση της εκπαίδευσης αλλά τελικά μόνο χειροτέρευση υπάρχει. Στο καπάκι τα τελευταία 20 χρόνια περίπου οι μαθητές που θέλουν να χάσουν μάθημα έμαθαν μια νέα λέξη και την προσθέσανε στο φτωχό λεξιλόγιό τους. Κατάληψη….

KATALIPSH

Κατάληψη με γελοία αιτήματα αρκετές φορές. Θυμάμαι συγκεκριμένα στην πρώτη Λυκείου ετοιμαζόταν και το δικό μας σχολείο για αποχή από τα μαθήματα. Όταν μπήκε μέσα ένας καθηγητής μας και ρώτησε με πια αιτήματα θέλουμε να γίνει κατάληψη ένας μαθητής είπε

“Θέλουμε να καπνίζουμε έξω στην αυλή και να αφήνουμε τα κινητά μας πάνω στα θρανία”

Σας φαίνεται σωστό αυτό?. Γενικά το θέμα είναι ότι καλό είναι να διαμαρτύρονται οι μαθητές κάποιου σχολείου για τα παλιά εργαστήρια, το νερό που μπαίνει μέσα στις αίθουσες, τον ακάλυπτο πίνακα του ρεύματος κλπ αλλά εδώ μόλις ακουστεί ότι γίνονται αποχές μαθημάτων σε σχολείο της Αθήνας κατευθείαν θα ξεκινήσουν και τα υπόλοιπα σχολεία, λες και είναι μάστιγα και εξαπλώνεται. Ανάθεμα και αν ξέρουν τι θέλουν. Αντί να κάτσουν και να μάθουν ορισμένοι, 5 πράγματα για να μπορούν να μιλήσουν και να πουν τη γνώμη για διάφορα θέματα, ψάχνουν ευκαιρία για να χάσουν μάθημα… Φαντάζομαι ότι τώρα που βγήκε διαταγή να αναπληρωθούν οι χαμένες ώρες μαθημάτων, με διδασκαλία τα Σάββατα και λίγες μέρες από τις διακοπές του Πάσχα, αυτό θα έτσουξε πολύ κάποιους. Α και να μην το ξεχάσω η φετινή πενταήμερη εκδρομή έγινε τριήμερη…. Το ευχαριστήθηκα πραγματικά αυτό!!!. Βλέπουμε λοιπόν ότι τα 4 στοιχεία της αρχαίας τραγωδίας υπάρχουν και στη νεοελληνική ζωή.

Για τώρα αυτά είναι αρκετά για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, κάποια άλλη στιγμή θα πω περισσότερα.

4 thoughts on “ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΟΙΑ Vol.1

  1. Έτσι είναι Χρήστο μου, να δεις εμείς οι εκπαιδευτικοί τι τραβάμε με την αδιαφορία των νέων. Είναι θλιβερό και τραγικό να βλέπεις ανθρώπους (η πλειονότητά τους τουλάχιστο) που έχουν όλη τη ζωή μπροστά τους να μην έχουν στοιχείωδεις φιλοδοξίες.

  2. Μια ερώτηση θέλω να σου απευθύνω. Πώς είσαι τόσο σίγουρος ότι οι παραπάνω γνώσεις του αδερφού σου και των γονιών σου δεν οφείλονται στη διαφορά ηλικίας και όχι στο σχολείο;

    Από ότι καταλαβαίνω πρέπει να έχω την ηλικία του αδερφού σου και δε νομίζω ότι έμαθα και τόσα πολλά στο σχολείο.

    Όσον αφορά το σχολείο των γονιών σου καλύτερα να μην το σχολιάσω…

  3. Odysseas, μιλάω κυρίως για ειδικές γνώσεις όπως Φυσικής, Χημείας, Λογοτεχνίας και φυσικά Ελληνικής γραμματικής. Για παράδειγμα εγώ αν και μαθητής του 19-20, ήταν φορές που δεν ήξερα κάποια πράγματα σε φυσικοχημεία και ο αδερφός με αγριοκοίταζε…. όταν μετά εξηγούσα οτι δεν ήταν στην ύλη μας τότε κατέβαζε μερικά καντίλια στο εκπαιδευτικό σύστημα.
    Τώρα, επειδή νομίζω οτι παρεξήγησες κάτι – οι γονείς μου έχουν τελειώσει και οι δύο κλασσικό Λύκειο και μπορώ να πω οτι αυτά που μαθαίνανε τότε τώρα ποια δεν διδάσκονται. Στο σχολείο δεν είχαμε διαβάσει ποτέ Καβάφη, Παπαδιαμάντη κλπ. Αυτά που ξέρω είναι απο προσωπική ασχολεία….

  4. Επειδή μπήκα στο πανεπιστήμιο από δεύτερη δέσμη, αλλά και λόγω σπουδών, μπορώ να σου πω πως στην Ελλάδα δεν έχουν διδαχτεί σωστά πότε οι θετικές επιστήμες, ένας από τους λόγους που σταματά και η έκδοση του Scientific American στην Ελλάδα. Λόγου χάρη διάβασα ατέλειωτες ώρες ηλεκτρισμό αλλά δεν έφτιαξα ποτέ ένα ηλεκτρικό κύκλωμα. Φυσικά εννοείται πως δεν διδαχτήκαμε τη μεθοδολογία των θετικών επιστημών, κάτι πολύ σημαντικό πέρα των όποιων ειδικών γνώσεων. Ας μη μιλήσω για τη θεωρία της εξέλιξης η οποία, ειδικά την εποχή των γονιών σου, έχει πραγματικά δεινοπαθήσει.

    Όσον αφορά τα γλωσσικά μαθήματα οι γονείς σου όπως και ο αδερφός σου δεν έχουν διδαχτεί ούτε πώς να γράφουν ούτε πώς να επεξεργάζονται νοηματικά ένα κείμενο. Μιλώ συγκεκριμένα για κειμενικά είδη, εννοιολογικούς χάρτες και πολλά άλλα. Αυτά είναι πράγματα που τα τελευταία χρόνια έχουν μπει στην ελληνική εκπαίδευση.

    Φυσικά η κατάσταση δεν είναι τέλεια. Χάλια είναι. Αλλά από την εποχή των γονιών σου έχουν βελτιωθεί πολλά πράγματα.

Σχολιάστε

